Hej Maja, du är marknadskommunikatör för VM 2023 i handboll. Det måste vara ett inspirerande jobb, inte minst nu när Sverige nyligen vann EM guld. Men först, vem är du?
- Jag är i grunden en fotbollstjej som för några år sen yrkesmässigt halkade in i handbollen – och där är jag kvar. Jag tycker handboll är en fantastisk sport, inte bara sportsligt. Det finns fina värderingar och en oerhörd fair play både på planen och utanför. Min egen handbollskarriär var dock ganska kort. Jag spelade mittsexa i Torsby IF under några ungdomsår på 90-talet, men valde sen fotbollen. Min roll i VM 2023 handlar till största grad om marknad- och kommunikation även om jag också är grafiskt ansvarig, då jag jobbat som designer i över tio år i olika sammanhang.
I nära samarbete med övriga personer i den centrala organisationen och tillsammans med värdstäderna jobbar vi med hur VM ska kommuniceras utåt inom de olika delarna, som är många. Biljettförsäljning är givetvis en bärande del, men det finns också annat som är viktigt på lång sikt och då tänker jag bland annat på hållbarhetsarbetet som verkligen står i fokus för våra mästerskap. Våra, för att det spelas ju faktiskt två VM på hemmaplan under 2023. Förutom herrarna i januari så spelas även damernas VM i Sverige. Det mästerskapet delas med Norge och Danmark.
Ja vi har ju faktiskt den unika situationen med två VM i Sverige samma år. Om ungefär ett år är det som sagt dags för VM i handboll för herrar. Vad är det för upplägg på turneringen?
- VM spelas 11–29 januari i Sverige och Polen. I Sverige är Göteborg (gruppspel och huvudrunda), Jönköping (gruppspel), Kristianstad (gruppspel), Malmö (gruppspel och huvudrunda) och Stockholm (finalhelgen) värdstäder. Det vi vet redan idag är att Sverige spelar både gruppspel och huvudrunda i Scandinavium i Göteborg och att Danmark spelar i Malmö Arena. Efter lottningen den 2 juli så kommer vi veta vilka nationer som hamnar var.
Är det några nyheter runt evenemanget som du kan nämna?
Det här är ingen nyhet, men jag vill ändå specifikt lyfta ett av våra sociala hållbarhetsprojekt som har fokus på rörelseaktiviteter för barn och ungdomar. I samband med vårt förra mästerskap på hemmaplan, EM 2020, introducerades Hand the Ball, och det projektet lever vidare nu, men i en större omfattning och på en nationell nivå. Grundtanken med Hand the Ball handlar om att skapa gemenskap och inkludering utan krav på prestation och resultat. Och på lång sikt skapa en positiv fritid som motverkar ohälsa hos barn och ungdomar. Vi hoppas kunna nå ut till över 20 000 barn och utbilda ett hundratal personer att bli instruktörer och ambassadörer för projektet. För mig personligen är det här ett fantastiskt arbete som pågår där vi tar ett samhällsansvar och samtidigt visar vilken fin sport handboll är.
Det låter mycket bra att ni satsar på det området. Hur är intresset för att se matcherna så här långt?
- Väldigt högt! I jämförelse med dam-EM 2016 och herr-EM 2020 vid samma tidpunkt från så är nuvarande försäljningssiffror överlägsna. Några dagar efter att vi släppte biljetterna (1 december) så var närmare 50 000 biljetter sålda. Det visar verkligen på att det finns ett enormt intresse av att se sport och handboll live. Framgången från VM i Egypten 2021 där Sverige vann silver har förstås hängt med i folks medvetande – och nu efter EM-guldet lär inte intresset minska direkt!
Hur gör man om man vill se VM live?
Då surfar man in på handball23.com och bokar sin plats på läktaren! Det här vill du inte missa. De som var på plats under EM 2020 minns nog fortfarande den magiska stämningen under Sveriges matcher.
Och avslutningsvis, hur tror du det går för Sverige?
– Jag drömmer givetvis om att se Sverige i final på Tele2 Arena inför 22 000 fans. Jag hoppas och tror att de har chansen att gå så långt. Publiken har en stor betydelse i ett hemmamästerskap och förhoppningsvis kan de bära Sverige hela vägen.
Vi säger ett mycket stort tack till Maja för intervjun och även vi hoppas att vi får se Sverige i finalen.